Kapingen of overvallen zijn de grootste nachtmerries voor elke reder. Vooral omdat een kaping de veiligheid van de bemanning in gevaar brengt. Zeevarenden lopen daarbij het risico om maandenlang gegijzeld te worden in erbarmelijke omstandigheden. De scheepvaartindustrie spaart kosten nog moeite om kapingen te voorkomen. Onder meer door het aanbrengen van beschermingsmaatregelen op schepen (alarmsystemen, camera’s, prikkeldraad, private bewaking), en door het trainen van de bemanning.
Piraterij is echter niet alleen een scheepvaartprobleem. Het treft de hele internationale handel. Want piraten dreigen belangrijke handelsroutes te blokkeren en kosten de wereldwijde economie miljarden euro’s. Piraterij is een fenomeen van alle tijden. Het steekt de kop op in regio’s met een zwak centraal bestuur zoals de oost- en westkust van Afrika. Deze landen zijn economisch en politiek instabiel. En hun kustwacht, als die al bestaat, is slecht uitgerust, onvoldoende getraind en kan niet voldoende patrouilleren. Daarom moet men private bewakers inschakelen op Belgische vlagschepen om de veiligheid van de bemanning te garanderen.