Zeelieden die tewerkgesteld worden aan boord van een schip dat de Belgische vlag voert hoeven niet de Belgische nationaliteit te hebben. Enkel het bevel van een in België geregistreerd schip moet in beginsel toevertrouwd worden aan een Europese kapitein, maar de bevoegde autoriteiten kunnen hiervan afwijken op verzoek van de reder indien de behoeften van handel of scheepvaart dit vereisen.
Alle zeevarenden aan boord van schepen onder de Belgische vlag dienen in orde te zijn met de wet van 3 juni 2007 mb.t. de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst aan boord van zeeschepen. Volgens deze wet dient een arbeidsovereenkomst schriftelijk te zijn, opgesteld te worden in drie exemplaren en ook specifieke clausules bevatten. Dit contract moet onder meer de duur van de overeenkomst vermelden of de duur van de reis waarvoor de overeenkomst getekend werd. Het moet gaan om een overeenkomst van bepaalde duur, die echter onbeperkt verlengbaar is. Bij aanwerving bezorgt de werkgever een kopie van de arbeidsovereenkomst aan de bevoegde Belgische autoriteiten. Voor het vertrek moet er ook een kopie van het certificate of service bezorgd worden aan de bevoegde Belgische autoriteiten.
In Europa verblijvende zeevarenden moeten ingeschreven zijn bij de Hulp-en voorzorgskas voor zeevarenden, die de uitkeringen van de sociale zekerheid beheert zoals bepaald door de Belgische wetgeving.
Daarenboven gelden diverse collectieve arbeidsovereenkomsten (Cao’s) betreffende zeevarenden aan boord van schepen onder de Belgische vlag, o.a.:
Verschillende Cao’s zijn van toepassing op kustvaart, commerciële passagiersschepen, sleepboten en baggersector.
Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
STCW Department
Entrepotplaats 1 bus 7
2000 Antwerpen
+32 3 229 00 30
+32 478 82 58 09 (after office hours)
sc.antwerpen@mobilit.fgov.be