De Belgische Scheepvaartcontrole levert, na technisch onderzoek, een ‘Certificaat van Deugdelijkheid’ af. Zonder dit certificaat kan het schip niet geregistreerd worden. Dit document overkoepelt alle aan IMO Conventies (SOLAS, Marpol,…) gerelateerde certificaten, op twee na (zie verder). Volgende procedure werd uitgewerkt voor de technische controle:
In samenspraak met de reder wordt datum en plaats van de initiële inspectie bepaald.
Op basis van een positief verslag van de initiële inspectie zullen de nodige nationale en internationale certificaten worden afgeleverd.
De Belgische Scheepvaartcontrole levert alle internationale certificaten zelf af. Het cargo/passagiers veiligheidsconstructiecertificaat en het certificaat van uitwatering mogen echter door een erkende classificatiemaatschappij in naam van de BSC afgeleverd worden. Buiten het certificaat van deugdelijkheid levert de Belgische Scheepvaartcontrole nog een ander nationaal certificaat af, nl. de Meetbrief (Tonnage Certificate).
Vanaf het indienen van de aanvraag tot aflevering van de certificaten dient men rekening te houden met volgende tijdspanne:
Een ISM audit, indien van toepassing, is verplicht voor de maatschappijen die schepen onder Belgische vlag hebben. Erkende classificatiemaatschappijen mogen deze uitvoeren in naam van de Belgische Scheepvaartcontrole. Het “Document of Compliance” zal echter afgeleverd worden door de BSC na een positief audit rapport. De BSC houdt zich ook het recht voor om aanwezig te zijn bij de audits.
SOPEP, Cargo Securing handboeken en de Stability Manual moeten goedgekeurd worden door de Belgische Scheepvaartcontrole.
Belgische scheepvaartinspectie
Natiënkaai 5
8400 Oostende – België
+32 59 56 1450
hazmat.zeebrugge@mobilit.fgov.be